ENG
FB

Daniel Dollé

Szwajcaria

Ukończył studia muzyczne i muzykologiczne, zdobył też wykształcenie akademickie, które umożliwiło mu długoletnią pracę naukową. Prowadził zajęcia z teatrologii na uniwersytecie w Strasburgu, zajmował się przekładami (tłumaczył m.in. Nową estetykę muzyczną Busoniego i Niebezpieczeństwa futuryzmu Pfitznera), uczestniczył w licznych konferencjach we Francji i innych krajach, wraz ze swymi uczniami zrealizował kilka wystaw (m.in. na temat pomiaru czasu w Centre Georges Pompidou w Paryżu, Alzacja, w skansenie Écomusée w Alzacji i 35 lat opery w hołdzie Jean-Pierre Ponnellowi). Jednocześnie współpra-cował z Théâtre du Maillon i Festival Musica w Strasburgu. Zajmował się także krytyką muzyczną, w której wykorzystywał mnogość swych artystycz-nych zainteresowań. Publikował m.in. w Opéra International i Opernwelt

W 1991 roku został doradcą artystycznym w Opéra du Rhin w Strasburgu, a w 1997 zastępcą dyrektora generalnego. W Salzburgu i w operze w Zurychu był współpracownikiem Jean-Pierre'a Ponnella i Wernera Herzoga. Realizował też spektakle w Bayreeuth, Monachium, San Francisco i Houston. Był asystentem Renate Ackermann przy realizacji Toski w koprodukcji z operą w Mannheim, Łucji z Lammermooru w Rouen i Dziewicy Orleańskiej. 

Z Dieterem Dornem przygotował Salome w Teatro San Carlos w Lizbonie, gdy stolica Portugalii była w 1994 roku Europejską Stolicą Kultury. W czerwcu 2005 w wiedeńskiej Volksoper reżyserował Wesołą wdówkę w stulecie jej premiery. Przygotował też dekoracje i oświetlenie spektaklu. 

W sezonie 2009/2010 objął stanowisko doradcy i dramaturga w Grand Théâtre du Genève. Jest też asystentem dyrektora generalnego w Deutsche Oper am Rhein w Düsseldorfie.

 

fot. Yunus Durukan