ENG
FB

Szczęśliwa trzynastka!

Trzynaścioro młodych artystów zaśpiewa w finale XVII Konkursu im. Ady Sari w Nowym Sączu. O nagrody walczyć będzie dziewiątka Polaków, dwoje śpiewaków ze Słowenii i po jednym z Chorwacji oraz z Serbii (siedem pań, sześciu panów). Tak zadecydowało międzynarodowe jury pracujące pod przewodnictwem Małgorzaty Walewskiej.

Oto finaliści:

  1. BAINAC Josipa | sopran | Chorwacja
  2. BITENC Mojca | sopran | Słowenia
  3. BUCZKOWSKA Monika | sopran | Polska
  4. BUJNICKA Bożena | sopran | Polska
  5. JANICKI Michał | baryton | Polska
  6. JOVANOVIĆ Aleksandra | sopran | Serbia
  7. KOWALEWSKI Sławomir | baryton | Polska
  8. KRIŽAJ Domen | baryton | Słowenia
  9. MEMETI Albert | tenor | Polska
  10. OKOŃSKA Hanna | sopran | Polska
  11. SAHAKYAN Hasmik | sopran | Polska
  12. TROJAK Paweł | baryton | Polska
  13. WILMA Damian | baryton | Polska
       

Jury wydało także werdykt w konkursie pieśni, który rozegrany został dzisiaj w ramach II etapu. Dwie równorzędne nagrody, każda w wysokości po 1,5 tys. zł, otrzymali: Domen KRIŽAJ, baryton, Słowenia oraz Wolfgang RESCH, baryton, Austria. Ponadto jury wyróżniło dwoje pianistów. Nagrody (po tysiąc zł) otrzymali: Monika KRUK i David HAUSKNECHT.

– Wybranie finalistów, to była trudna decyzja. Najlepiej o tym świadczy fakt, że mimo regulaminowych dwunastu osób zdecydowaliśmy się przepuścić do finału trzynaście – powiedziała Małgorzata Walewska.

– Pieśń to szczególny rodzaj formy, niemal jak opera, tylko, że pieśń jest utworem całościowym, jedną historią opowiedzianą w ciągu kilku minut. Aria operowa dzieje się w konkretnym kontekście, w pewnym momencie operowej akcji. Zaś pieśń jest utworem całościowym samym w sobie, utworem zamkniętym. Trzeba tę pieśń wbudować w ramy swojej własnej historii – mówił Marcin Habela, śpiewak, członek komisji artystycznych m.in. Academie Tibor Varga w Sion czy European Opera Academy w Maastricht, juror Konkursu im. Ady Sari. – Najważniejsze cechy śpiewaka wykonującego pieśni to niemal cechy aktora. Oczywiście, warsztat wokalny to podstawa. Ale najistotniejsze jest to, aby być wiernym tekstowi muzycznemu jak i słowu, które jest przecież inne w każdym języku i aby do tego dołożyć własne emocje, które wywołują tekst i muzyka.


Jutro – przerwa w przesłuchaniach konkursowych. Finaliści będą mieli czas na próby z orkiestrą. Zgodnie z tradycją członkowie jury wraz z organizatorami odwiedzą Stary Sącz, rodzinne miasto patronki konkursu, dom artystki, gdzie złożą kwiaty pod pamiątkową tablicą. Wstąpią też do Muzeum Regionalnego im. Seweryna Udzieli, w którego zbiorach znajduje się wiele pamiątek związanych z Adą Sari.

Wieczorem zaś w kościele św. Kazimierza w Nowym Sączu o godz. 19.30 rozpocznie się koncert muzyki dawnej pt. „Arie i pieśni barokowe”, przygotowany przez Akademię Muzyczną w Krakowie. Studenci Wydziału Wokalno-Aktorskiego oraz Orkiestra Barokowa Akademii Muzycznej w Krakowie pod dyrekcją Marka Toporowskiego (z udziałem organisty Michała Białki) zaprezentują utwory: Bacha, Regera, Mendelssohna i Fuchsa.

Finał konkursu - w piątek, 19 maja, o godz. 18 w Małopolskim Centrum Kultury SOKÓŁ w Nowym Sączu. Artystom, którzy wykonają dwie arie wybrane przez siebie z listy obowiązkowej, będzie towarzyszyć orkiestra Opery Krakowskiej pod batutą Marty Kluczyńskiej. Transmisja na żywo w internecie na stronie: www.adasari.pl

Agnieszka Malatyńska-Stankiewicz

Anny Woźniakowskiej wrażenia po Konkursie Pieśni...